![]() |
OBS DE SPRINGSCHANS Kunstproject "De wind" |
![]() |
HANS CORNEL Hans Cornel heeft zich altijd bediend van de meest uiteenlopende media om zijn artistieke ideeën te kunnen verwezenlijken. De laatse jaren trekken echter vooral zijn beelden, installaties en schilderijen de aandacht. Cornel’s beelden verraden direct zijn passie voor alle mogelijke gebruiksvoorwerpen en gereedschappen.
Hij verzamelt ze als kostbare kleinoden. Als een uivinder in zijn laboratorium analyseert Cornel zijn gevonden voorwerpen, test ze op bruikbaarheid, combineert ze, ontwikkelt ideeën voor beelden en zoekt naar technische oplossingen voor de uitvoering. Dit hele ontstaansproces is voor hem een spannende ontdekkingsreis. Een gevoel van teleurstelling is dan ook haast niet te onderdrukken wanneer het eind van de reis in zicht is, wanneer een object zijn voltooiing nadert. De uitdaging bestaat voor Cornel voornamelijk daarin, dat hij een positief element wil toevoegen aan iets dat al lang bestaat en afgeschreven is. (Mariette Niermeyer – Museum Twente- 1989) Shelter
|
![]() |
![]() |
![]() |
AAD HOETJES Echt paar?
|
![]() |
Kunstroute Zijpe 22-06 t/m 24-08 2008, kerken open elke zondag van 12.00-17.00 uur, toegang gratis |
JOHAN SIETZEMA Johan Sietzema bestudeerde oude vlechttechnieken en vitswerk in de leembouw. Zijn zoektocht is gericht op het evenwicht tussen maakbaarheid en de krachten van de natuur en hoe een hedendaags kunstenaar zich daartussen staande houdt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
EGIDIUS KNOPS Leesplankje van Hoogeveen Materiaal. Staal - Honigraat aluminium beschilderd Leesplankje van Hoogeveen is een houten plankje van Nederlandse origine met daarop afbeeldingen en daaronder het bijbehorende woord. Daaronder een smalle richel waarop de kinderen de bijpassende losse letters kunnen plaatsen. Het eerste leesplankje van Hoogeveen werd bedacht omstreeks 1890 door de hoofdonderwijzer M.B. Hoogeveen uit Stiens (18631941). |
![]() |
ADRI DE FLUITER Doel van al mijn werk is om het onzichtbare zichtbaar te maken. Flame of Art Het beeld bestaat uit tien gelijke vormen die in een rij worden geplaatst met een lengte van ca 120 meter, afhankelijk van de ruimte. De ‘vlammen’ zijn 4.5 meter hoog en door de herhaling van de vorm en de lengte speelt ook de tijd in de beleving een rol. De vlammen tasten naar de hemel, verbinden de aarde met de wolken. ‘Flame of Art’ duidt op mijn credo ‘The flame of art moves the world’. Het werkwoord to move (bewegen) is zowel in het Engels als het Nederlands op twee manieren op te vatten. Kunst zet dingen in beweging en kan tevens mensen ontroeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
RKBS St. JOSEPH Burgerbrug De kinderen van groep 7/8 hebben uit aluminium allerlei ‘enge’ beesten geknipt en deze beschilderd. Hieronder beschrijven de kinderen hoe ze het werken vonden:
Ik vond het leuk om te doen, nu zie je weer een andere kant van kunst. Van Saskia Borst. Ik vond het heel leuk, want de Kunstenaar was heel erg aardig. & ik vind het idee wat we moesten maken ook heel leuk. van Hannah van den nieuwenhuyzen. Wij vonden het erg leuk! De kunstenaar was erg aardig! We maakte iets heel leuks. We mochten ook zelf dingen kiezen. Dit was de laatste keer dat we met een kunstenaar werkte op de Basisschool, het was ook de leukste keer! Groetjes Maaike en LeonieIk vond het heel leuk om aan te werken!!!! De kunstenaar was ook heel aardig. Van CunyIk vond het heel erg leuk ! Het was een leuke opdracht. En de kunstenaar was heel erg lief. Ik vond heel erg gezellig. Groetjes NathalieIk vond het leuk om te maken. En de kunstenaar was ook erg aardig ! En het was leuk om een griezelig beest mocht maken. Groetjes : Loretta.
|
![]() |
ANNEMIE BOGAERTS Oor van Mach «Die Sinne täuschen nie und zeigen nie richtig», aldus Ernst Mach over de breking van licht in water. Mach geeft aan die waarneming een algemene strekking: je ziet wat je niet ziet. Hij schrapt Waarheid en Zekerheid, tast Oorzaak en Gevolg aan. Als natuurkundige is Ernst Mach een beslissende wegbereider voor de relativiteitstheorie. Als filosoof en cultuurdrager formuleert hij heel zuiver de spanning van verbeelding en waarneming - hij registreert als een kunstenaar. Oor van Mach is een ode aan Mach, luistert naar geluiden uit het heelal….. drijvend op water…..wachtend op verbinding…… |
![]() |
![]() |
![]() |
ADRI DE FLUITER Mijn werk heeft zich ontwikkeld van opgevulde textiele vormen tot ‘wikkelbeelden’ en daarna tot de huidige ‘vlammen’. De vlam is hierbij voor mij symbool voor het spirituele in elk mens. Doel van al mijn werk is om het onzichtbare zichtbaar te maken. Transparant, little flame Een beeld dat door het open karakter het landschap als het ware in zich opneemt.Hoog 210. Roosterstaal/staal- verzinkt en gecoat |
![]() |
EELKE VAN WILLEGEN Panta rhei - alles stroomt
Het lezen van de golf. Waterwijsheid. De volmaakte vlucht van het lichaam tussen water, wind en hemel. Zout schuim op je lippen. Eenvoudig surfen. Maar schijn bedriegt; bij nadere beschouwing zijn de werken van Eelke complex en weloverwogen. De vorm wordt gestuurd door de handeling. Zoals de golf zich voegt naar de zeebodem. Zoals een breker rolt met het getij. De zichtbare wereld brengt Eelke terug tot een eenvoudige tekening of een ruimtelijk werk. Krachtige hoofdlijnen. Geen gemakkelijke opgave. Dat maakt het voor de toeschouwer evenmin gemakkelijk. De kijker zal het werk moeten “lezen”. Zoals de surfer de zee. Maar wie goed kijkt, zal ook veel te zien krijgen. Zo eenvoudig is dat. Niet simpel, maar zeer krachtig. En de zee, de zee… (Taco Meeuwsen) Zonder Titel I
|
![]() |
![]() |
![]() |
CYRIL LIXENBERG
(Grote Sloot 237) www.kunst-in-memoriam.dds.nl/0_cyril_ lixenberg.htm "De wiskundige benadering in de hedendaagse kunst is in feite geen wiskunde. Het is het ontwerp van ritme en verhoudingen, van wetten met een individuele oorsprong, zoals de wiskunde afkomstig is uit het individuele denken van pioniers." (Max Bill) Steeled Obelisk
De puzzel die Lixenberg de toeschouwer tegenwoordig voorlegt is minder eenduidig dan voorheen, maar daardoor misschien wel karakteristieker. De afgelopen tien jaar geven een mooi inzicht in de ontwikkeling van een allengs individueler handschrift; hoe uit universele geometrische vormen geleidelijk een steeds persoonlijker, expressionistische stijl kan groeien. Het is spannend om te volgen wat er de komende jaren gaat gebeuren. (Lisbeth Jans, augustus 2001) |
![]() |
OBS DE BRUG, St. Maartensbrug Maandag 9 juni kwam de kunstenaar Willem Bakkum bij ons in de klas. Hij stelde zich voor en legde uit waarom hij bij ons op school was gekomen. Elk jaar is er langs De Grote Sloot een kunstroute Er worden kunstenaars uitgenodigd om in het kader hiervan projecten te gaan maken. De kinderen groep 7 zijn gevraagd om ook iets met deze kunstenaars te maken. Wij gingen iets maken met de kunstenaar wat met de wind te maken had. Hij was ook al met andere klassen bezig geweest met projecten over de wind. De bedoeling was om verschillende soorten voorwerpen te creëren die in het landschap van de Zijpe goed tot hun recht zouden komen. Wij zouden een grote kist gaan maken met daarin houten plankjes. Dat waren een paar houtjes waar we vormen uit moesten figuurzagen. Je kon van de zijkant figuurtjes uitzagen en in het midden ook. Zo had je een negatief en positief. We mochten 2 dezelfde maken die daarna op een ijzeren stokje zouden komen te staan. Die stokjes kwamen allemaal in een soort kast terecht die altijd recht in de wind stond. Er waren verschillende maten plankjes . Ze moesten zo neergezet worden dat ze niet tegen elkaar aan botsten. Toen was de middag voorbij en gingen we op dinsdag en woensdag door met het zagen voor donderdag, dan zou Willem Bakkum komen met materialen om de plankjes te gaan schilderen. Er moest natuurlijk voor gezorgd worden dat de spullen zeker een paar maanden buiten zouden kunnen staan. |
![]() |
![]() |
Kunstroute Zijpe 22-06 t/m 24-08 2008, kerken open elke zondag van 12.00-17.00 uur, toegang gratis |
![]() |
ROLAND DE JONG ORLANDO Academie voor Beeldende Vorming, Tilburg (1987)
Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam (1990) De beelden van deze kunstenaar behoren tot de geometrisch-abstracte, ofwel “Concrete Kunst”. Dat wil zeggen dat ze nergens naar verwijzen, maar “zijn wat ze zijn”: op zichzelf staande vormen.Sinds 1990 heeft deze kunstenaar een groot aantal exposities op zijn naam staan, de afgelopen vier jaar voornamelijk in het buitenland. Tevens heeft hij meerdere monumentale beelden gemaakt in opdracht van verschillende gemeentes in Nederland, zoals Heemskerk, Meppel, Zevenaar en Krimpen aan den IJssel. Het Stedelijk Museum van Alkmaar heeft een beeld van hem in de collectie, net als de gemeentes Schagen en Schijndel. “Rhythm Stick 4” In de constructieve beelden van Roland de Jong Orlando zijn ritme, harmonie en innerlijke progressie van groot belang. Zijn beelden zijn opgebouwd uit modules, die hij volgens een bepaald plan produceert, bijv. door het systematisch veranderen van de zaaghoek.Het beeld “Rhythm Stick 4” is daar een goed voorbeeld van (net als het beeld “Inversie 1” elders in deze Kunstroute): in 18 stappen gaat de hoek van de blokken van 0 naar 36 graden en weer terug.
|
![]() |
INE BOEIJEN In mijn beelden komt vaak een tafel voor, soms gecombineerd met andere voorwerpen. De beeld-tafels zijn ver verwijderd van de herkenbare gebruiksvoorwerpen. De tafels verwijzen naar situaties die zich rond een tafel kunnen afspelen.
Ze hebben een nieuwe betekenis gekregen. Ik vervorm ze, voeg dingen toe en roep zo een gevoel op. Ze lopen weg, zoeken naar evenwicht, zijn soms vrolijk, soms zwaar op de hand. De beelden hebben een oorsprong in een thema, maar in de uitwerking gaan ze een eigen weg. Om de Beurt
Het beeld voor de Kunstroute Zijpe 2008 bestaat uit twee tafels op elkaar. De poten zijn allemaal anders en zien er uit alsof ze kunnen lopen. De kleine tafel draagt de grote. Het is duidelijk dat het wel wat moeite kost. Moet de kleine voor de grote zorgen of zijn ze aan het spelen? Jaar: 2008 Afmetingen: 200 lang x 60 breed x 220 hoog Materiaal: Polystyreen |
![]() |
![]() |
![]() |
ROLAND DE JONG ORLANDO Academie voor Beeldende Vorming, Tilburg (1987) “Inversie 1”
In de constructieve beelden van Roland de Jong Orlando zijn ritme, harmonie en innerlijke progressie van groot belang. Zijn beelden zijn opgebouwd uit modules, die hij volgens een bepaald plan produceert, bijv. door het systematisch veranderen van de zaaghoek.Het beeld “Inversie 1” is daar een goed voorbeeld van. |
![]() |
![]() |
HANS BLANK
(Grote Sloot rechts naast267) www.hansblank.nl Opleiding: Rijks Academie van Beeldende Kunsten Amsterdam, onder leiding van professor Esser. Tank met kacheltje Hans Blank heeft zijn atelier in de 'Polderwaard Nieuwland', het gebied dat in de toekomst onder water verdwijnt in verband met het aanleggen van 'Het Wieringerrandmeer'. 'Tank met kacheltje' is ontstaan op deze locatie. De boeren uit de omgeving werden uitgekocht en maakten een selectie van overtollige landbouwmachines en materialen. Blank maakt begruik van deze materialen en heeft recentelijk een serie van mobiele huisjes met kacheltjes vervaardigd. |
![]() |
IMKE BEEK Opleiding voor M.O. handvaardigheid
Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem Vorm: ruimtelijke objekten Werkwijze: papier in vele lagen gelijmd en beschilderd met acrylverf Materiaal: papier, ijzerdraad of takken Categorie: organisch ( geabstraheerd ) Inspiratiebron: De natuur in al haar facetten De jaarlijkse cyclus: seizoenen, afwisselende groeiprocessen, Contrasten: dood en levend, ontluikende takken, verweerde zaaddozen, omhulsels, beschermlagen en inhouden, kernen Groeiwijzen, spiraalvormen, geledingen, structuren en de vele veranderlijke kleurschakeringen. De vraag of de natuur de mens zal beheersen of de mens de natuur speelt in mijn ontwerpen een steeds terugkerende rol; bedreigen of beschermen zij elkaar? Waves |
![]() |
![]() |
![]() |
OBS het ZWANENEST Schagerbrug De Windhanden
Kunstenaar Jaap kwam 5 juni bij ons in de klas. Wij gingen van kunsthoudersschuim handen maken. We gingen eerst onze handen op het schuim omtrekken. Toen ging hij uitleggen hoe je met de elektrische zaag moest zagen. Als je je hand had uitgezaagd moest je hem een beetje rond maken. Dat moest met een vijl en grof schuurpapier. Dat was een heel erg gedoe, want het ging niet snel. Als hij eindelijk een beetje rond was moest de vorm van je hand er nog in gesneden worden. Dat gebeurde met een klein mesje. Zo kreeg je een soort klauw van een hand. Nog even wat vijlen en schuren en dan dacht je dat je klaar was. Maar nee, je moest met fijn schuurpapier hem We moesten dan alleen nog met cementverf verven. Dat gebeurde allemaal 13 juni. Bijna iedereen uit onze klas moest wachten om te verven, want er konden maar 7 te gelijk verven. Als je je hand helemaal was geverfd dan had je net een poep hand. Zo bruin was hij heel vies zag hij eruit! Je moest dan je hand met een satéprikker in het gras steken om hem te laten drogen. Het was super leuk en gezellig!!!!! Maar nu was de vraag wat wordt het? Nou het wordt een windmeter je hebt ze ook met bekers, maar wij doen het met handen!!!!Groetjes van groep 7 van obs ‘t Zwanenest
|
![]() |
Kunstroute Zijpe 22-06 t/m 24-08 2008, kerken open elke zondag van 12.00-17.00 uur, toegang gratis |
![]() |
LIA VERSTEEGE De fascinatie naar de oorsprong van het bestaan bepaalt het thema van mijn werk.
De aandacht gaat voorbij de mystiek en verlegt zich naar de wetenschappelijke onderzoeken. De Big Bang, die tegelijk op vele plaatsen in het heelal ontstond, creërde overal een zee van energie. Die energie bestond uit deeltjes; moleculen, atomen, protonen, elektronen, quarks. De miniscule niet zichtbare deeltjes, het leven, is een onbeperkt beschik-bare energie die nooit verloren kan gaan, ze gaat van de ene levensvorm over in de andere. Op zoek naar de oorsprong bevindt mijn werk zich nu op de kruislijn van de wetenschap en de religie. Beiden zijn overtuigd van het oneindige bestaan in welke vorm dan ook van de tijdelijke aardse vorm. Het is een hoopvolle benadering van het leven en kan ons o.a. brengen bij het begrip verzoening. Een begrip dat een min of meer zwaar bestaan dragelijk maakt. Timeless tussen schijn en werkelijkheid tussen werkelijkheid en illusie een kleine wending in het denken weten lijkt het resultaat een kleine wending in het weten en weten blijkt een constructie van het denken het denken met de wetmatigheden van haar cultuur al beeldend vormt zich een beeld voor deze beelden. |
![]() |
EELKE VAN WILLEGEN Panta rhei - alles stroomt
Het lezen van de golf. Waterwijsheid. De volmaakte vlucht van het lichaam tussen water, wind en hemel. Zout schuim op je lippen. Eenvoudig surfen. Maar schijn bedriegt; bij nadere beschouwing zijn de werken van Eelke complex en weloverwogen. De vorm wordt gestuurd door de handeling. Zoals de golf zich voegt naar de zeebodem. Zoals een breker rolt met het getij. De zichtbare wereld brengt Eelke terug tot een eenvoudige tekening of een ruimtelijk werk. Krachtige hoofdlijnen. Geen gemakkelijke opgave. Dat maakt het voor de toeschouwer evenmin gemakkelijk. De kijker zal het werk moeten “lezen”. Zoals de surfer de zee. Maar wie goed kijkt, zal ook veel te zien krijgen. Zo eenvoudig is dat. Niet simpel, maar zeer krachtig. En de zee, de zee… (Taco Meeuwsen) Zonder Titel II |
![]() |
![]() |
![]() |
OBS FRANKENDAEL Callantsoog Ik vind Jaap een grappige kunstenaar met grappige ideeën. De inleiding was lang, maar wel heel grappig. De foto’s waren duidelijk en paste goed bij het verhaal. Hij hield zijn inleiding om ons te laten geloven dat hij een kunstenaar was.
Wij zijn bezig met een houten molentje. Ik heb er een smile en een lachende mond op gezet en nu ga ik het schilderen. Iedereen moest de kleur rood gebruiken, dat kwam bij mij goed uit. Maartje Ik vond Jaap wel een grappig en gek. Hij had veel ideeën. Ik vond het wel leuk hoe hij op het ontwerp kwam van ons kunstwerk. Robert Ons kunstwerk wordt een soort molentje dat gaat draaien in de wind. We moesten hem zelf zagen en beschilderen met verschillende kleuren rood. Daymi Jaap is anders dan andere mensen, hij is grappig. Ik had een soort paardenmolen gemaakt. Lavannija Jaap hielp mij met mijn ontwerp. Ik heb vier auto’s gemaakt die in de file staan.
|
![]() |
HANS CORNEL Hans Cornel heeft zich altijd bediend van de meest uiteenlopende media om zijn artistieke ideeën te kunnen verwezenlijken. De laatse jaren trekken echter vooral zijn beelden, installaties en schilderijen de aandacht. Cornel’s beelden verraden direct zijn passie voor alle mogelijke gebruiksvoorwerpen en gereedschappen. |
![]() |
![]() |
![]() |
LOUIS NIENHUIS 'Hout zal steevast een rol in mijn leven spelen, maar de manier waarop verandert steeds. Hout is het expressiemateriaal waarin mijn scheppingsdrang werkt. Het is ook de verbinding tussen mijn klassieke beeldhouwopleiding en mijn oorsprong; de werkplaats van mijn vader. Hout op zich is niet mijn thema, ik gebruik het omdat ik ertoe ben veroordeeld. Het zit in mijn genen. De oorsprong van mijn grote monumentale beelden, gevormd door ritmische stapelingen van blokjes hout ligt in de meubelmakerij van mijn vader. Het is het spanningsveld tussen het organische en het mechanische in een beeld. Ikzelf ben geen houtman, ik wil een beeldhouwer zijn die met de taal van hout werkt. 'Sigilaria '
|
![]() |
Kunstroute Zijpe 22-06 t/m 24-08 2008, kerken open elke zondag van 12.00-17.00 uur, toegang gratis |
ROB SWEERE |
![]() |
![]() |
![]() |
OBS ZANDHOPE 't Zand 5 Juni begonnen we met het maken van onze kunstwerken. Willem Bakkum legde ons uit wat we gingen doen. We kregen een houten plank in de vorm van een gezicht en we kregen ook wat piepschuim en daar moesten we ogen, mond ect. van maken. We moesten vele lagen over elkaar doen en dan kreeg je een uitpuilend gezicht en dat moest het hele plankje opvullen. Een week later gingen we verder. Het schoot flink op. We verfden in hele vrolijke kleuren en de gezichten zijn uiteindelijk heel maar dan ook echt heel mooi geworden en Willem (de kunstenaar) liet ook nog wat dia’s zien van mooie kunstwerken…… Namens de Zandhope van harte bedankt, het was wéér geweldig!!
|
![]() |
LIA VERSTEEGE De fascinatie naar de oorsprong van het bestaan bepaalt het thema van mijn werk. Inside-Outside is een herinnering. Het heeft alles te maken met zien. Het is als het ware een tempel voor het weten. Het weten is puur en open maar verduisterd door niet weten. Soms in een flits wordt je iets duidelijk en zie je iets dat je eerder niet kon zien. Het was eral maar niet eerder waarneembaar. Door je te richten op het oosten, door naar binnen te keren, zou er een verdieping kunnen optreden. Een verdieping die een stukje verduistering zou kunnen opheffen. In deze snelle tijd met doorlopende schreeuwende informatie is het een hele opgaaf om bij jezelf te blijven, laatstaan om te werken aan een rust, verdieping in jezelf. Zie dit beeld als een rustpunt met onrust. Kijk hoe het werkt en laat het een herinnering zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
AMATEURPROJECT Op de eerste bijeenkomst is er over de wind gesproken naar aanleiding van een meegebracht attribuut. Kernwoorden waren: vrijheid en angst, irritatie en schoonheid, een scheppend en een stuwend proces, weerstand en bescherming, verstarring en verandering, kracht en beheersing, de wind als boodschapper. |
![]() |
IMKE BEEK Opleiding voor M.O. handvaardigheid Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem Vorm: ruimtelijke objekten Werkwijze: papier in vele lagen gelijmd en beschilderd met acrylverf Materiaal: papier, ijzerdraad of takken Categorie: organisch ( geabstraheerd ) Inspiratiebron: De natuur in al haar facetten De jaarlijkse cyclus: seizoenen, afwisselende groeiprocessen, Contrasten: dood en levend, ontluikende takken, verweerde zaaddozen, omhulsels, beschermlagen en inhouden, kernen Groeiwijzen, spiraalvormen, geledingen, structuren en de vele veranderlijke kleurschakeringen. De vraag of de natuur de mens zal beheersen of de mens de natuur speelt in mijn ontwerpen een steeds terugkerende rol; bedreigen of beschermen zij elkaar? Kiemen |
![]() |
![]() |
![]() |
HANS CORNEL Hans Cornel heeft zich altijd bediend van de meest uiteenlopende media om zijn artistieke ideeën te kunnen verwezenlijken. De laatse jaren trekken echter vooral zijn beelden, installaties en schilderijen de aandacht. Cornel’s beelden verraden direct zijn passie voor alle mogelijke gebruiksvoorwerpen en gereedschappen. |
![]() |
ED VAN DIJK Fascinatie voor regelmatige en natuurlijke skeletachtige structuren is het uitgangspunt bij veel van Ed van Dijks glasobjecten. Een spel van lichtval en een vertekening van de 'werkelijkheid' door het verloop van die structuren is een kernpunt. De suggestie van vorm door accenten binnen een beeld levert een boeiend geheel op. Objecten worden opgebouwd uit gegoten, en daarna gemanipuleerde, glazen basisvormen. Door het glas te combineren met hout of metaal ontstaan grotere vormen die de grenzen van de klassieke glaskunst overschrijden. Vlucht‘
|
![]() |
![]() |
![]() |
NIELS LOUS Academie voor beeldende kunsten te Breda Adoratie
Ten grondslag liggende beeldende filosofie van het verbeelde object Adoratie vloeit voort uit de thesen dat liefde de bindende kracht aan het bestaan geeft. Inherent aan deze stelling is dat kracht altijd tweeledig is en uit verscheidene spanningsvelden bestaat, het geen impliceert dat de visualisering van dit idee via inwendige en uitwendige vormen draaiend rond een kern is geconstrueerd.Essentieel in de definiëring van deze dialectiek is dat juist een ring het verband tussen diverse zwevende cirkelvormige elementen in stand zal blijven houden.Verbondenheid tussen de optische kenmerken geeft een symbolische betekenis, intensiteit aan de gestalte geving en gerichte expressiviteit van de verbeelding.
|
![]() |
Academie voor beeldende kunsten te Breda Berusting
De essentie van de themastelling evolueert uit het standpunt dat regulering van spanningen voortvloeiend uit actuele invloeden leidt tot berusting / evenwicht in het menselijk existeren. Door een evenwicht te creëren via de spanningen voortvloeiend uit het onder druk zetten van materialen ontstaat er een interactie tussen de thematiek en de materialisering van het object. Reductie van gebezigde materie geeft een direct drie dimensionale ruimtelijke tekening weer via de contouren een mathematisch ritme van de doelstelling als een handschrift in de ruimte. Via de expressie van optische elementen binnen de verbeelding ondergaat de participant deze dialectiek, welke centraal staat en de symbolische intensiteit vanuit gestalte geving evoceert. |
![]() |
![]() |
Kunstroute Zijpe 22-06 t/m 24-08 2008, kerken open elke zondag van 12.00-17.00 uur, toegang gratis |
![]() |
RKBS St. JOZEF 't Zand Dinsdag 10 juni . Vandaag kwam de kunstenaar genaamd: Willem Bakkum We kregen uitleg over wat andere scholen hadden gemaakt en wat wij gingen doen. Hij tekende alles op het bord. Toen liet hij zien waar we het kunstwerk van gingen maken. We gingen naar de aula waar de kunstenaar de speciale verf ging maken. Hij zei: met een bus kan ik de hele school onderverven. We deden schorten en plastic handschoenen aan. We kregen plastic bekertjes, die we met een soort sponsje en die speciale verf er op dipten/smeerden. De hele klas was druk bezig en we waren wel een tijdje zoet met 300 bekertjes, toch hadden we ongeveer in een anderhalf uur alle bekertjes geverfd. De bekertjes hebben allemaal verschillende kleuren: rood, roze, donker blauw, groen, geel, oranje en paars.Donderdag 12 juni Het is nu tijd voor het echte werk, we gaan de onderdelen in elkaar zetten, niet het hele bouwwerk, dat gebeurt op de plek waar het komt te staan. |
![]() |
JUDITH HEBLIJ van afdeling K van de Polder Zijpe
Ooit stond er achter op het terrein, waar nu het huis staat, een windmolen. Molen K De molen werd gebouwd in 1863 Door wind aangedreven deed de Molen K zijn werk . De waterhuishouding van Afdeling K bleef op peil. Het was een grondzeiler, een in- en uitmaler, een bewoonde molen. De constructie: Vlucht/rad 20,90 m Inrichting: Scheprad, later vijzel Kruiwerk: Binnenkruier De molen K werd in 1926 gesloopt. Er werd een elektrisch gemaal geplaatst in het pomphuis naast het woonhuis op de fundering van de molen. Rond 1988 werd dit gemaal vervangen door het gemaal hier vooraan. Het is jammer dat de oorspronkelijke molen er niet meer is. Het was vast een mooi gezicht windmolen K te zien draaien De wind werd omgezet in energie. De wind deed zijn werk Tegenwoordig kost het energie om de elektrische pomp in het gemaal z’n werk te laten doen. En de wind waait nutteloos voorbij. Als symbool voor de verloren gegane windenergie heb ik deze nutteloze molen gemaakt. Een mooi helder beeld, draaiende fietswielen, stukjes glas als wieken. Zomaar draaien op niks af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
OBS DE BIJENKORF Oudesluis Kunstproject "De wind"
Britt en Naomi (gr 7 OBS De Bijenkorf) schreven: Er kwam een kunstenaar bij ons in de klas. Die kunstenaar heette Jaap. Die liet grappige dia’s zien. Later kregen wij een stuk schuim en daar moesten we een mooi beeld van maken. Daarna moesten wij er spiegeltjes op plakken in allerlei richtingen. Het thema van deze kunstroute is wind. Als je klaar was met spiegels beplakken, moest je in dat schuim een gat maken zo dik als ongeveer je vinger. Als je dat had gedaan kwam er een stok in. Als je dat ding neerzet in de wind gaat het wiebelen. En dan staat alles bij elkaar en dan is het een golf met spiegels.
|
![]() |
MARIJN WENSVEEN Academie voor Beeldende Kunsten, Maastricht (’99) Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam (‘03) Streven naar succes in welk vak dan ook, staat of valt met het durven geloven in een droom of ideaal. Mijn droom was en is om succesvol te worden in de kunst met behoud van mijn eigen stijl. Met de ontdekking van 'Action-Sculpting' als nieuwe tak binnen de abstracte beeldhouwkunst heb ik de ideale manier gevonden om mijn werk en werkwijze te verantwoorden tegenover het publiek.Kunst heeft als functie te vermaken, te verbazen en te inspireren. Abstract werk heeft als toegevoegde waarde dat iedereen het werk naar eigen beleving kan ontdekken en herontdekken. Abstracte Kunst in de openbare ruimte kan van groot belang zijn om de fantasie te prikkelen en te laten zien wat er allemaal mogelijk is om de omgeving te verfraaien. Het biedt mensen een nieuw perspectief binnen de bestaande omgeving en werkt daardoor verfrissend.
'Iron Mask'
|
![]() |
![]() |
![]() |
ANNEKE WITTE
(Grote Sloot 489) www.annekedewitte.nl De inspiratiebron voor het beeld ‘The Waiting” is te vinden in mijn fascinatie voor de valk. De valk, en in het bijzonder de slechtvalk, is een vogel die zich leent om voor de mens te jagen. Het is een eeuwenoud verbond met de mens gesloten, wat al van vóór de tijden van de oude Egyptenaren bestaat. In barre streken, zoals woestijnen en steppes, waar voedsel schaars was hielp hij de mens te overleven, Later kwam het gebruik van de ‘valkenjacht’ naar de ‘westerse wereld’. The Waiting II Het beeld ‘The Waitng II’ is één beeld uit een serie van vier beelden die de valkerij als inspiratiebron hebben. In Yerseke, Zeeland waar ik vandaan kom, was er niets te beginnen tegen de meeuwen op de mosselkwekerijen die door hun uitwerpselen in grote getalen de mossels ziek maakten. Alleen een valkenier met zijn valk was in staat om de meeuwen te verjagen. De macht van een natuurlijke vijand werd op een onnatuurlijke manier gebruikt. Die band tussen de mens en de vogel fascineerde mij. Het bestaat uit een Corten-Staal sokkel waar vier alminium valken op staan. Het beeld is te koop, informatie te verkrijgen bij de kunstenaar. |
![]() |
CYRIL LIXENBERG "De wiskundige benadering in de hedendaagse kunst is in feite geen wiskunde. Het is het ontwerp van ritme en verhoudingen, van wetten met een individuele oorsprong, zoals de wiskunde afkomstig is uit het individuele denken van pioniers." (Max Bill) Zuil
De puzzel die Lixenberg de toeschouwer tegenwoordig voorlegt is minder eenduidig dan voorheen, maar daardoor misschien wel karakteristieker. De afgelopen tien jaar geven een mooi inzicht in de ontwikkeling van een allengs individueler handschrift; hoe uit universele geometrische vormen geleidelijk een steeds persoonlijker, expressionistische stijl kan groeien. Het is spannend om te volgen wat er de komende jaren gaat gebeuren. (Lisbeth Jans, augustus 2001)
|
![]() |
![]() |