![]() |
Het onderwerp in mijn werk is natuur, waarin alle schoonheid ligt; als je het leert te herkennen en respecteren. Ik maak polyester beelden van dierfiguren. Mijn werk is vrolijk, speels, aaibaar en heeft humor. Wat in al mijn werk terug komt, is het gebruik van frisse, heldere kleuren. Veel natuur heeft door het ingrijpen van de mens plaats moeten maken voor grauwe, grijze steden, waar de balans in kleur nog ver te zoeken is. Graag zou ik dan ook deze fantasieloze, sfeerloze en koude ruimtes willen verwarmen met mijn beelden om zo dit evenwicht weer terug te krijgen. Een goed schilderij of beeld voor mij moet iets positiefs mee geven, geluk uitstralen, als de natuur zijn… Het moet zo zijn dat je het mist als het er niet is… |
![]() |
Mijn inspiratie doe ik op uit het dagelijkse. Van geboorte tot de dood, misschien niet altijd af te lezen aan het tentoongestelde werk, maar als men mijn gehele oeuvre bekijkt begrijpt men wat ik bedoel en ziet men genoeg aanknopings- punten. Sfavillante centro di mondo |
![]() |
![]() |
Mijn werk bestaat uit het vervaardigen van stenen of houten beelden, welke ik volledig handmatig maak. De steensoort die ik kies, is afhankelijk van het ontwerp. Hetzelfde geldt voor de afwerking van een steen. Het hoeft niet altijd gepolijst te zijn. Elk ontwerp vraagt om een eigen afwerking en steensoort. Meestal onderzoek ik dergelijke zaken met behulp van een model in klei. Thema’s die in de loop der tijd aan de orde kwamen zijn: koppen, wachters en windstreken. Beelden generen zichzelf vaak als reactie op een bestaand werk. Een onuitputtelijke bron van inspiratie is voor mij de etnografische en moderne kunst uit verschillende culturen . Als je mij vraagt hoe een boom eruit ziet dan denk ik: Kruin, stam, wortels en soms hangen er aardige dingen in. Dat is voor mij een boom. Eigenlijk is alles wat je ziet is niet correct. Want je weet dat er meer bij hoort. Oftewel : "bomen zijn bedrog". Je kunt iets verbeelden vanuit wat men ziet en waarneemt, maar je kunt ook vormgeven dat wat je weet. Wat is eigenlijk de werkelijkheid? Dat wat we zien of dat wat we weten. Bomen zijn bedrog |
![]() |
![]() |
![]() |
Afgelopen jaar maakte dit beeld ook deel uit van de Kunstroute Zijpe. Op het bordje stond toen vermeld: “Onbekende kunstenaar”. Dankzij reacties van het publiek weten we nu wel wie de maker van dit beeld is. Het bleek zelfs een redelijk bekende kunstenaar te zijn: (ook bekend als David van de Kop) Geboren in Den Haag, 3 november 1937 Overleden in Dreischor, 14 september 1994. Opleiding: Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag (1956 – 1961) Academie voor Beeldende Kunsten, Warschau, Polen (1963 – 1964) Onbekende Titel David Vandekop was een Zeeuwse tekenaar en beeldhouwer. Aan de Haagse Koninklijke Academie kreeg hij onder anderen les in ruimtelijke vormgeving van Carel Visser. Tekenen deed hij al zijn hele leven, een passie die dan ook de basis vormde voor al zijn verdere werk. Zijn eerste sculpturen waren strenge minimalistische vormen in brons en ijzer. In deze vroege werken was de invloed van Carel Visser nog duidelijk waarneembaar. Associaties met een voorwerp, vorm of gestalte uit de werkelijkheid plaatste hij in harmonie met de omringende ruimte. Waarschijnlijk is dit beeld daarom een ouder werk van hem, maar zekerheid daarover heeft de Stichting Kunstroute Zijpe niet. Ook de titel is ons niet bekend.
|
![]() |
Na een studie naar functionele-religieuze beeldhouwkunst in India heb ik in samenwerking met een Indiase beeldhouwer van religieuze beelden in India een 'hedendaags vruchtbaarheids beeldje' gemaakt. Rhinoman is gepresenteerd op een bilboard langs de snelweg in Trivandrum, India. Dit beeldje is in Nederland met boter ingesmeerd, geritualiseerd en in brons gegoten. Deze staat op de uitkijk bovenop een boom. Hij heeft een staart en een plan in de buik. En probeert gevoel en verstand te verenigen. De boom heeft ogen en helpt kijken.
Ogenboom |
![]() |
![]() |
Een selectie van de gemaakte objecten:
|
Professionele kunstenaars ondersteunen de kwaliteit van amateurs.
|
![]() |
|
OPLEIDING 1998-2004 AKI Enschede DISCIPLINE Schilderen Mijn werk (installaties en schilderijen) gaat over individuen. Ieder mens is uniek; ieder gezicht is anders en daardoor zo interessant. Rode draad in het werk is herinnering. Ik neem regelmatig deel aan projecten, waarbij ik mij laat inspireren door een omgeving. Ik heb aan diverse kunstroutes meegedaan: 2009 Met gedetineerden van huis van bewaring te Doetinchem een statie uitbeelden van Kruiswegstaties . Dit rond Pasen 2010 tentoongesteld op de Kruisberg (buiten) te Doetinchem. 2008 Kunst zoekt Boer in Diepenheim. Sinds 2005, ieder jaar Beelden aan de Oude IJssel in Doetinchem. Diverse jaren Kunstwandelroute op landgoed Enghuizen in Hummelo. 2006 Winnaar Kunst in het Volkspark-prijs in Enschede. Daarnaast tentoonstellingen in diverse galerieën met mijn schilderijen. |
![]() |
Dragan Despotovic Materialen en vormen die normaal aan onze aandacht ontsnappen tovert hij om en geeft hij een totaal nieuwe betekenis. Kijkend naar zijn wandobjecten, waan ik mij tegenover oude iconen die de kleuren en vormen van zijn nieuwe omgeving hebben aangenomen. Natuurlijk ligt ook de relatie met moderne kunstuitingen, zoals de Art Brut, voor de hand, maar bij deze kunstenaar gaat het niet om shockeren, om Outsider Art. Je ziet duidelijk dat hij goed op de hoogte is van het idioom van de moderne kunst, maar hij betoont zich geen brave navolger. Johan Breuker. Als materialen gebruikte ik oud hout, metalen afval, glas, zand, riet, lijm, verf, lak, … Net zoals de materialen was de manier van werken meer ‘bouwkundig’ dan echt schilderswerk of beeldhouwwerk. Alle objecten en werken zijn in de beginfase als bij hun afronding beschilderd, zodat zij alsnog aan een schildershandeling zijn onderworpen. Ik heb echter getracht er voor te waken dat de experimenten geen doel op zichzelf worden, maar dat het werken worden die een stempel dragen van de tijd en ruimte waarin het werk is ontstaan, een stempel van mijn persoonlijke gesteldheid en van een universele kunsttaal, die leesbaar is voor een publiek afkomstig uit verschillende culturele gebieden en met verschillende culturele achtergronden. De Brug II |
![]() |
![]() |
Het onderwerp in mijn werk is natuur, waarin alle schoonheid ligt; als je het leert te herkennen en respecteren. Ik maak polyester beelden van dierfiguren. Mijn werk is vrolijk, speels, aaibaar en heeft humor. Wat in al mijn werk terug komt, is het gebruik van frisse, heldere kleuren. Veel natuur heeft door het ingrijpen van de mens plaats moeten maken voor grauwe, grijze steden, waar de balans in kleur nog ver te zoeken is. Graag zou ik dan ook deze fantasieloze, sfeerloze en koude ruimtes willen verwarmen met mijn beelden om zo dit evenwicht weer terug te krijgen. Een goed schilderij of beeld voor mij moet iets positiefs mee geven, geluk uitstralen, als de natuur zijn… Het moet zo zijn dat je het mist als het er niet is… Deze cobra's zijn opgebouwd uit een stalen frame, bekleed met glasvezelmatjes en hars, beschilderd met polyesterverf die uv- bestendig en vorstvast is. Het materiaal is dus prima geschikt voor plaatsing buiten en kan eventueel nog afgewerkt worden met een anti graffiti laag. Cobra's
|
![]() |
![]() |
![]() |
Henk Rusman Beeldende Kunst is een ruim begrip. Diverse disciplines in diverse stromingen. Ik ben geboeid door geometrische patronen en structuren en streef naar een heldere vormgeving waarbij het om de essentie gaat. Uitgaande van elementaire vormen als : vierkant, cirkel en rechthoek, ontstaan geometrisch-abstracte beelden. De ingreep, of juist de ordening wordt hierbij gehanteerd als creatieve daad. De mogelijkheden van het materiaal probeer ik hierbij zo oorspronkelijk mogelijk te gebruiken. Staal, een materiaal dat geknipt gebogen en gelast kan worden, dit in tegenstelling tot natuursteen, dat breekt bij buigen en in zijn wezen veel meer aardsgebonden is. Het kunstwerk benadrukt in de vorm van twee driehoeken de karaktereigenschappen van twee materialen. Roestvast staal dat geknipt, gebogen en gelast kan worden in tegenstelling tot graniet dat breekt en aardsgebonden is. Twee driehoeken |
![]() |
Linda Verkaaik Al een aantal jaren ben ik bezig met het gegeven: The Wave. Het gevoel van saamhorig, samengaan, samenwerking, samen enthousiast, samen de strijd aan, vind ik visueel terug in een mensenmenigte, juichend in een stadion. Op dat moment is er 1 gebaar, is er 1 enthousiasme, 1 gezamenlijk doel dat de mensen bindt. Het is een beeld wat een uitdrukking is van samenwerking, verbondenheid. Het beeld past mooi voor een plaats aan de oever van de Grote Sloot. Het wuiven naar elkaar. Van beeld en toeschouwer. Maar ook de verbeelding van mensen langs die oever, zwaaiend naar de schepen die voorbij gaan. Die vloeiende golfbeweging van voorbij gaan, zit lineair in het beeld. Maar mijn beeld roept ook een ander gevoel op: Iemand zei me dat hij moest denken aan Dachau. Het kan ook de betekenis hebben van een noodkreet, van drama. The Wave |
![]() |
![]() |
Kunstroute Zijpe 20-06 t/m 29-08 2010, kerken open elke zondag van 12.00-17.00 uur, toegang gratis |
Roland de Jong Orlando In de 20 jaar dat Roland de Jong Orlando nu werkzaam is als Beeldend Kunstenaar heeft hij o.a. meerdere monumentale beelden in opdracht gemaakt in Nederland en is zijn werk in diverse collecties opgenomen. De afgelopen vijf jaar heeft hij ook deelgenomen aan vele tentoonstellingen in het buitenland, waaronder Egypte, USA, Rusland en bijna alle Europese landen. In zijn constructieve beelden zijn ritme, harmonie en innerlijke progressie van groot belang. De geometrisch-abstracte werken zijn opgebouwd uit modules, die hij volgens een bepaald plan produceert, bijv. door het systematisch veranderen van de zaaghoek. Bij het rangschikken van die modules maakt hij vaak gebruik van getallenseries, maar ook spelenderwijs doet hij onderzoek naar mogelijke combinaties, waardoor er verrassende vormen ontstaan. De titel van dit werk komt van de Italiaanse schilder Beppe Bonetti, met wie ik sinds vijf jaar intensief contact heb. Volgens hem is het streven naar totale orde in de geometrisch-abstracte Kunst eerder een belemmering dan een uitdaging. Zijn opvatting is dat het veel interessanter is een beetje chaos toe te laten in die orde: wel de regels kennen, maar ze ook durven te breken. Niet alleen constructie, maar ook destructie. Omdat ik het met hem eens ben, heb ik in dit beeld geprobeerd die opvatting tot uiting te brengen: 16 modules die, als ik het zou willen, tezamen een perfecte cirkel zouden kunnen vormen. Ware het niet dat één module zich uit die strakke orde heeft losgerukt en als ‘bekroning’ op die cirkel staat te pronken, als een diamant op een ring. Metarationality (2010) |
![]() |
![]() |
![]() |
Johannes Gérard Sinds 1981 ben ik werkzaam als beeldend kunstenaar en als docent voor kunsteducatie. Kenmerkend voor mijn oeuvre en artistieke loopbaan zijn de diversiteit en breuken qua disciplines, stijlen en kwesties de mij bezig houden. Ik werkte in diverse Europese landen als ook in Argentinië, Taiwan en Australië. De ervaringen ervan en het omgaan met andere cultuurachtergronden oefenen nog steeds invloed uit op mijn werkwijze. Heden houd ik mij bezig met installaties, land art, fotografisch werk en drukgrafiek. Op het eerste moment lijkt het dat deze combinaties van disciplines geen gemeenschappelijke verbanden tonen. Maar toch zijn er overeenkomsten qua principes en stellingen zoals zuiverheid, introversie en diversiteit welke voor alle door mij gekozen disciplines gelden. Mijn artistieke wil baseert zich op deze principes en stellingen. Het werk One Wing Angel is een interpretatie over de termen van kwetsbaarheid, vergankelijkheid, melancholie, chaos, eenzaamheid, visioenen en illusies. Ik kijk scherp naar de onvervalste en subtiele details van de omgeving die wij creëren of waarin wij leven. Mijn interpretaties ontstaan vanuit ingebedde experimenten via wisselende waarnemingen en een analyse van onze zichtbare en onzichtbare omgeving en menselijke gedrag. Het werk wordt gecreëerd en tentoongesteld vanuit een perspectief van zuiverheid, introversie en diversiteit. Het werk is gemaakt van hout. Ik had voor dit materiaal gekozen want het gaf mij de meeste mogelijkheden om mijn idee uitvoeren. Het werk was eerst naturel van kleur. Eerst op een later tijdstip had ik ervoor gekozen het beeld te verven en voor Kunstroute Zijpe 2010 als buitenbeeld tentoon te stellen. One Wing Angel |
![]() |
Frederik Jouke van de Siepkamp In mijn werk verbind ik architectuur en menselijke hoofden tot beelden. Alles begon met keramische beelden en daar is later de hoofdenserie uit ontstaan. Ondertussen zijn er ook hoofden in hout en in kunststof aan toegevoegd. Bij "Dialoog" heb ik bewust gekozen voor een bijna Boeddhistisch gezicht; het straalt gemoedelijkheid uit naar mens en natuur. Bij grotere beelden werk ik graag met kunststoffen, zoals bij dit beeld met epoxy en glasvezels. Voordelen zijn de sterkte, het handelbare gewicht en de bestendigheid tegen weersinvloeden. Om zo'n beeld te maken begint met een origineel van modelklei, waarna in daaruit gemaakte mallen en steunmallen het beeld ontstaat. Dialoog |
![]() |
![]() |
![]() |
Roland de Jong Orlando In de 20 jaar dat Roland de Jong Orlando nu werkzaam is als Beeldend Kunstenaar heeft hij o.a. meerdere monumentale beelden in opdracht gemaakt in Nederland en is zijn werk in diverse collecties opgenomen. De afgelopen vijf jaar heeft hij ook deelgenomen aan vele tentoonstellingen in het buitenland, waaronder Egypte, USA, Rusland en bijna alle Europese landen. In zijn constructieve beelden zijn ritme, harmonie en innerlijke progressie van groot belang. De geometrisch-abstracte werken zijn opgebouwd uit modules, die hij volgens een bepaald plan produceert, bijv. door het systematisch veranderen van de zaaghoek. Bij het rangschikken van die modules maakt hij vaak gebruik van getallenseries, maar ook spelenderwijs doet hij onderzoek naar mogelijke combinaties, waardoor er verrassende vormen ontstaan. De titel van dit werk verwijst naar het beeld “Oneindige kolom” van de Roemeense beeldhouwer Constantin Brancusi, een van mijn absolute helden in de Beeldhouwkunst (zie foto). Net als zijn beeld uit 1937 is het opgebouwd uit gelijkvormige elementen die op elkaar gestapeld zijn, zodat een ritmisch spel van vormen ontstaat. Door de lichtval ziet men een schakering van kleurvlakken, ook al is het beeld uniform van kleur. De verticale richting van mijn sculptuur gaat een dialoog aan met het horizontale landschap van Zijpe: de een complementeert de ander. De toegevoegde factor, in vergelijking met de zuil van Brancusi, is de torderende beweging die in dit beeld zit. Waar mijn “Oneindige hommage” echter niet aan kan tippen is de monumentale hoogte van maar liefst 29 meter van het beeld van Brancusi! "Oneindige hommage" |
![]() |
Merel Holleboom Ik maak poëtische machines, misschien wel een soort speelgoed voor de grote mens. Het werk nodigt je uit mee deel te nemen aan een beweging of de beleving ervan. Beweging... omdat alles beweegt. Zelfs als we stilstaan vliegen we toch nog door het heelal. Zo ook de niet zichtbare beweging boeit mij, de weg die wordt afgelegd om tot bepaalde keuzes te komen, complexe gedachten en patronen versus de eenvoud van het ‘ja’ of ‘nee’ De wet van behoud van energie speelt dus ook een belangrijke rol; ik beweeg en zet wat anders in beweging, het omzetten van het een in het ander. De repeterende vormen binnen het werk versterken deze energie overdracht. Het werken met metaal geeft naast het ruwe uiterlijk mij de mogelijkheid zowel constructief als plastisch/organisch te werken door middel van lassen, slijpen en smeden. De LOUPE |
![]() |
![]() |
![]() |
Karin Dekker construeert beelden van staal, gebruik makend van eenvoudige en herkenbare vormen, zoals geometrische figuren en vormen uit de dagelijkse omgeving: tandwiel, trap, pijl, raster, bal. Tot voor kort was het werk veelal kleurig, strak en mathematisch ogend. Deze beelden suggereren een beweging die zich schijnbaar eindeloos in de ruimte kan voortzetten. Tegenwoordig last ze uit kleine stukken plaatstaal objecten, die uiteindelijk worden vernikkeld of verzinkt. Zo ontstaan transparante vormen, die de omgeving veeleer in het gefragmenteerde oppervlak op lijken te nemen, dan dat ze een ruimte veroveren. Fruitmachine is een beeld, gemaakt als een tekening. Platte vormen zijn uit elkaar gesneden en als object weer samengevoegd. Twee delen van het beeld grijpen in elkaar en vullen elkaar aan, maar de vormen hebben een heel verschillend "karakter" door de gebruikte kleuren: open, stralend oranje en naar binnen gekeerd en absorberend dofzwart. Fruitmachine |
![]() |
![]() |
Mijn werk bestaat uit het vervaardigen van stenen of houten beelden, welke ik volledig handmatig maak. De steensoort die ik kies, is afhankelijk van het ontwerp. Hetzelfde geldt voor de afwerking van een steen. Het hoeft niet altijd gepolijst te zijn. Elk ontwerp vraagt om een eigen afwerking en steensoort. Meestal onderzoek ik dergelijke zaken met behulp van een model in klei. Thema’s die in de loop der tijd aan de orde kwamen zijn: koppen, wachters en windstreken. Beelden generen zichzelf vaak als reactie op een bestaand werk. Een onuitputtelijke bron van inspiratie is voor mij de etnografische en moderne kunst uit verschillende culturen. “Vlinder” is gemaakt van een eeuwenoude steen, afkomstig van een klooster bij mij uit de buurt. Deze steen heeft ooit dienst gedaan als afdekplaat op een gemetselde poer. Verborgen en onherkenbaar in de aarde verscholen, heb ik deze oude steen aangetroffen en vervolgens bevrijd. Zie hier het resultaat. Niet alle vlinders zijn licht,elegant en noem maar op. Dit is gewoon een stille en stoere vlinder geworden met een eeuwige wijsheid gezien zijn leeftijd. Vlinder |
![]() |
Marco Goldenbeld In 1981 afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld academie te Amsterdam afdeling beeldhouwen. Sindsdien ben ik voornamelijk actief als monumentaal beeldend kunstenaar in de opdrachten sfeer. Naast deze werkzaamheden werk ik ook als vormgever van toegepaste kunst. In mijn werk is de driehoek een steeds terugkerend vertrekpunt waarschijnlijk omdat ik op zoek ben naar eenvoud, niet de eenvoud van makkelijk maar iedere keer de verrassing hoe eenvoud toch weer een complex resultaat in zich kan hebben. Ik ben iemand van het grote gebaar en gebruik liever beelden dan taal om mij uit te drukken. Termen als gespiegelde symmetrie, ballans, herhaling en beweging zijn veel terugkerende elementen in mijn werk. Laatst geplaatste opdracht, Airport Eelde 6 meter hoog plastiek van rvs Twee identieke vormen in elkaar geschoven, door ze elk een andere oppervlakte behandeling te geven ( geborsteld en geblauwd ) onderscheiden ze zich van elkaar maar versterken ze het geheel. Het blauwen gebeurt door middel van verhitting met een vlam tot rood gloeiend corten staal, 70 x 70 x 50 cm |
![]() |
![]() |
![]() |
Gebi Rodenburg Voortdurend dichtbij de eigen persoonlijke groei, het leerproces, nieuwsgierigheid en verwondering komen thema’s en ideeën in het bewustzijn van Gebi Rodenburg. Bepaalde ideeën zijn zo dwingend dat ze in de vorm ‘moeten’. Door het onderzoeken van de materie gaat ze een intensieve relatie ermee aan en ontstaan de vormen van het betreffende kunstwerk. Thema’s zijn: verlossing van het onverloste, volmaakte onvolmaaktheid, huid, het vormgeven van universele emoties, vrijheid in de beperking van de materiële aandachtslaag en oer. Materialen die o.a. worden gebruikt zijn: wol, jute, beton metaal, rubber, was, textiel en gips. Naast het maken van beelden en objecten zijn schilderijen, schetsen en het ontwerpen en maken van kleding actuele werkvormen. Het kunstwerk is ontstaan door fascinatie en inspiratie van oervormen, oerkrachten en de weerbarstigheid van materie. Tijdens haar zwangerschap werd Rodenburg geraakt door de prachtige vorm van de embryo. Een universele eerste levensvorm van de schepping die geldt voor vele levende wezens zoals reptielen, amfibieën, zoogdieren. Wat is het toch een wonder, het leven, als je er echt bij stilstaat. Vele malen uitvergroot is deze vorm te aanschouwen in ‘Er is eens...’. De onbekende weg van het omzetten van het idee naar de werkelijke totstandkoming was verrassend en niet zonder hindernissen. De uiteindelijke monumentale realisatie was identiek aan het oorspronkelijke idee. Een werkelijke geboorte. 'Er is eens....' |
![]() |
Kunstroute Zijpe 20-06 t/m 29-08 2010, kerken open elke zondag van 12.00-17.00 uur, toegang gratis |
Marco Goldenbeld In 1981 afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld academie te Amsterdam afdeling beeldhouwen. Sindsdien ben ik voornamelijk actief als monumentaal beeldend kunstenaar in de opdrachten sfeer. Naast deze werkzaamheden werk ik ook als vormgever van toegepaste kunst. In mijn werk is de driehoek een steeds terugkerend vertrekpunt waarschijnlijk omdat ik op zoek ben naar eenvoud, niet de eenvoud van makkelijk maar iedere keer de verrassing hoe eenvoud toch weer een complex resultaat in zich kan hebben. Ik ben iemand van het grote gebaar en gebruik liever beelden dan taal om mij uit te drukken. Termen als gespiegelde symmetrie, ballans, herhaling en beweging zijn veel terugkerende elementen in mijn werk. Laatst geplaatste opdracht, Airport Eelde 6 meter hoog plastiek van rvs Een kubus in een kubus de een duidelijk massief aanwezig, de ander dun en opengewerkt en van uit ieder oogpunt weer anders. Dit werk is opgebouwd uit vier gelijke driehoeken van corten staal, ieder onder de zelfde straal gebogen en gerangschikt om een granieten kubus. Opgesloten |
![]() |
![]() |
![]() |
Henk Rusman Beeldende Kunst is een ruim begrip. Diverse disciplines in diverse stromingen. Ik ben geboeid door geometrische patronen en structuren en streef naar een heldere vormgeving waarbij het om de essentie gaat. Uitgaande van elementaire vormen als : vierkant, cirkel en rechthoek, ontstaan geometrisch-abstracte beelden. De ingreep, of juist de ordening wordt hierbij gehanteerd als creatieve daad. De mogelijkheden van het materiaal probeer ik hierbij zo oorspronkelijk mogelijk te gebruiken. Staal, een materiaal dat geknipt gebogen en gelast kan worden, dit in tegenstelling tot natuursteen, dat breekt bij buigen en in zijn wezen veel meer aardsgebonden is. Deling benadrukt twee vormen die zich vertikaal splitsen waarbij een subtiele vormverandering plaatsvindt. Deling |
![]() |
Staalsymposium in Petten - 19 juni t/m 27 juni 2010 Tijdens het eerste Nationale Staalsymposium is te zien hoe vijf kunstenaars stalen beeldhouwwerken maken. Het ontstaansproces van de kunstwerken is dagelijks te volgens tussen 10.00 en 17.00 uur op het dorpsplein in Petten. Vanaf 27 juni staan de gemaakte kunstwerken op deze locatie.
|
|
|
Karin Dekker Karin Dekker construeert beelden van staal, gebruik makend van eenvoudige en herkenbare vormen, zoals geometrische figuren en vormen uit de dagelijkse omgeving: tandwiel, trap, pijl, raster, bal. Tot voor kort was het werk veelal kleurig, strak en mathematisch ogend. Deze beelden suggereren een beweging die zich schijnbaar eindeloos in de ruimte kan voortzetten. Tegenwoordig last ze uit kleine stukken plaatstaal objecten, die uiteindelijk worden vernikkeld of verzinkt. Zo ontstaan transparante vormen, die de omgeving veeleer in het gefragmenteerde oppervlak op lijken te nemen, dan dat ze een ruimte veroveren. Orbiteur Orbiteur wordt een beeldhouwwerk, dat gedeeltelijk transparant, maar deels ook een gesloten vorm is. Een grote driekwart bol puilt uit een gehoekte, transparante wand, die wordt afgesloten door een dichte wand. Vanuit het ene standpunt is door het beeld heen de omgeving zichtbaar, uit een ander standpunt sluit het object de ruimte juist af. Het werk wordt gelast uit cortenstaal, geoxideerd, zodat het een sobere, rustige uitstraling krijgt. In dit beeld is er een grote tegenstelling tussen het fragiele, transparante deel en het robuuste, gesloten deel. Materiaal cortenstaal, geknipt en gelast Geschatte afmeting 150 x 200 x 250cm |
![]() |
Merel Holleboom Ik maak poëtische machines, misschien wel een soort speelgoed voor de grote mens. Het werk nodigt je uit mee deel te nemen aan een beweging of de beleving ervan. Beweging... omdat alles beweegt. Zelfs als we stilstaan vliegen we toch nog door het heelal. Zo ook de niet zichtbare beweging boeit mij , de weg die wordt afgelegd om tot bepaalde keuzes te komen, complexe gedachten en patronen versus de eenvoud van het ‘ja’ of ‘nee’ De wet van behoud van energie speelt dus ook een belangrijke rol; ik beweeg en zet wat anders in beweging, het omzetten van het een in het ander. De repeterende vormen binnen het werk versterken deze energie overdracht. Het werken met metaal geeft naast het ruwe uiterlijk mij de mogelijkheid zowel constructief als plastisch/organisch te werken door middel van lassen, slijpen en smeden De Graadmeter Het beeld De graadmeter is een soort pendule die het hemelwater weegt. Ze is afgeleid van een oude postbrieven weger die ik ooit bij een bezoek aan een rommelmarkt heb gezien, de vorm en beweging van vertikaal omgezet naar rond is mij altijd bijgebleven. De hoeveelheid hemelwater is naast een meter voor de 'vochtigheid' ook een meter voor ons 'goede' weer en het besef dat alles om ons heen wordt gewogen. Materiaal metaal en corten staal, Geschatte afmeting 2.5 x 0.75 x 1.5 m. |
![]() |
Roland de Jong Orlando In de 20 jaar dat Roland de Jong Orlando nu werkzaam is als Beeldend Kunstenaar heeft hij o.a. meerdere monumentale beelden in opdracht gemaakt in Nederland en is zijn werk in diverse collecties opgenomen. De afgelopen vijf jaar heeft hij ook deelgenomen aan vele tentoonstellingen in het buitenland, waaronder Egypte, USA, Rusland en bijna alle Europese landen. In zijn constructieve beelden zijn ritme, harmonie en innerlijke progressie van groot belang. De geometrisch-abstracte werken zijn opgebouwd uit modules, die hij volgens een bepaald plan produceert, bijv. door het systematisch veranderen van de zaaghoek. Bij het rangschikken van die modules maakt hij vaak gebruik van getallenseries, maar ook spelenderwijs doet hij onderzoek naar mogelijke combinaties, waardoor er verrassende vormen ontstaan. Off the Ground Veel van mijn beelden zien er op het eerste gezicht rationeel uit, als een logisch gevolg van een systematische aanpak. Vaak zijn ze echter het resultaat van een spel met vormen, van een toevalligheid of zelfs een vergissing. In dit geval is het ontwerp het resultaat van een ongelukje: een houten beeld van mij was tijdens transport kapot gegaan. In plaats van de brokstukken weg te gooien, keek ik wat er nog mee te doen viel. Spelenderwijs ontstond toen deze vorm, die ik bij nader inzien zelfs mooier vind dan het origineel. Omdat ik het beeld van Cortenstaal maak (wat alleen in plaatvorm bestaat) begin ik met het aan elkaar lassen van vier stroken tot een balk. Daaruit zaag ik 44 blokken, die aan elkaar gelast worden tot deze sculptuur. Het geheel is in dit geval zeker meer dan de som der delen. |
Karin Dekker construeert beelden van staal, gebruik makend van eenvoudige en herkenbare vormen, zoals geometrische figuren en vormen uit de dagelijkse omgeving: tandwiel, trap, pijl, raster, bal. Tot voor kort was het werk veelal kleurig, strak en mathematisch ogend. Deze beelden suggereren een beweging die zich schijnbaar eindeloos in de ruimte kan voortzetten. Tegenwoordig last ze uit kleine stukken plaatstaal objecten, die uiteindelijk worden vernikkeld of verzinkt. Zo ontstaan transparante vormen, die de omgeving veeleer in het gefragmenteerde oppervlak op lijken te nemen, dan dat ze een ruimte veroveren. Door het werken met klein geknipt plaatstaal is het beeld "Compressie" transparant en heeft een lichte, kwetsbare uitstraling. Het verzinkte oppervlak en de robuuste vormgeving weerspreken dit, door de industriële connotatie. Het lijkt een apparaat, dat zichzelf oppompt, of juist in elkaar drukt, waardoor de suggestie van luchtdrukverschillen wordt gewekt. Door tegelijk de binnenkant en de buitenkant te laten zien, wordt het beeldhouwkundige idee van gestapelde volumes ontkend. Het beeld laat de volumes zien, maar eigenlijk meer nog de leegte. Compressie |
![]() |
![]() |
Katrien Vogel Katrien Vogel, 1961, St. Joost academie Breda Geschiedenis, groei en doorgaande lijnen zijn in de beelden die ik maak terugkerende facetten, beïnvloed door de omgeving waarvoor ze bestemd zijn. Nieuwsgierig naar meer werk ? begin juni werd het beeld " Boom met schepen" in de Gemeente Odijk onthuld. Ook is er werk van mij te zien op het buitenterrein van Museum Schokland tijdens de tentoonstelling " Verlaten eiland" Bij de potloodwerken van Katrien. In de kerk van Oude Sluis kun je o.a. de kleine objecten zien, ze zijn gemaakt van papier, met dit dunne materiaal kun je hele stevige beelden maken, letterlijk en figuurlijk en door het gebruik van potlood over de vorm wordt deze stevigheid versterkt. Fragiel/Kwetsbaar tegenover een toch solide vorm. De kleine papieren objecten kunnen een aanleiding zijn voor een groot beeld. De vis-boon-bloem was bv. een begin voor mijn grote beeld " Boven N.A.P. welke hier te zien is langs de Grote sloot. Boven N.A.P. |
|
![]() |
Kunstroute Zijpe 20-06 t/m 29-08 2010, kerken open elke zondag van 12.00-17.00 uur, toegang gratis |
![]() |
Merel Holleboom Ik maak poëtische machines, misschien wel een soort speelgoed voor de grote mens. Het werk nodigt je uit mee deel te nemen aan een beweging of de beleving ervan. Beweging... omdat alles beweegt. Zelfs als we stilstaan vliegen we toch nog door het heelal. Zo ook de niet zichtbare beweging boeit mij , de weg die wordt afgelegd om tot bepaalde keuzes te komen, complexe gedachten en patronen versus de eenvoud van het ‘ja’ of ‘nee’ De wet van behoud van energie speelt dus ook een belangrijke rol; ik beweeg en zet wat anders in beweging, het omzetten van het een in het ander. De repeterende vormen binnen het werk versterken deze energie overdracht. Het werken met metaal geeft naast het ruwe uiterlijk mij de mogelijkheid zowel constructief als plastisch/organisch te werken door middel van lassen, slijpen en smeden. "Het gedonder zonder titel" vertelt over een onbereikbaar samenzijn en het afstoten van gelijke polen Dit werk heb ik in 2007 voor mijn eindexamen jaar gemaakt . De spanning en breekbaarheid van dit jaar vinden naast de vorm hun weg terug in het gebruik van het materiaal; metaal versus dun rijstepapier. De gemagnetiseerde punten stoten elkaar continue af. Voor deze buitenexpositie is het papier vervangen door geprepareerde stof in verband met weersinvloeden en houdbaarheid Het gedonder zonde titel |
![]() |
![]() |
OBS De Springschans – groep 6/7 Petten o.l.v. Geertje Tjalma met hulp van Judith Hebly en Esther Le Belle |
![]() |
OBS Frankendael – groep 7 Callantsoog o.l.v. Geertje Tjalma met hulp van Judith Hebly en Esther Le Belle |
![]() |
OBS De Brug - groep 7/8 Sint Maartensbrug o.l.v. Geertje Tjalma met hulp van Judith Hebly en Esther Le Belle
|
![]() |
RKBS St. Joseph - Groep 6/7/8 Burgerbrug o.l.v. Geertje Tjalma met hulp van Judith Hebly en Esther Le Belle
|
![]() |
OBS De Bijenkorf – bovenbouw Oudesluis o.l.v. Piet Vos met hulp van Judith Hebly en Esther Le Belle
|
![]() |
OBS ’t Zwanenest – bovenbouw Schagerbrug o.l.v. Piet Vos met hulp van Judith Hebly en Esther Le Belle Kunstkoppen
|
![]() |
OBS Zandhope – bovenbouw ’t Zand o.l.v. Piet Vos met hulp van Judith Hebly en Esther Le Belle
|
![]() |
RKBS Sint Jozef ’t Zand- o.l.v. Piet Vos met hulp van Judith Hebly en Esther Le Belle
|
Staalsymposium in Petten - 19 juni t/m 27 juni 2010 Tijdens het eerste Nationale Staalsymposium is te zien hoe vijf kunstenaars stalen beeldhouwwerken maken. Het ontstaansproces van de kunstwerken is dagelijks te volgens tussen 10.00 en 17.00 uur op het dorpsplein in Petten. Vanaf 27 juni staan de gemaakte kunstwerken op deze locatie.
|
|
![]() |
Marco Goldenbeld In 1981 afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld academie te Amsterdam afdeling beeldhouwen. Sindsdien ben ik voornamelijk actief als monumentaal beeldend kunstenaar in de opdrachten sfeer. Naast deze werkzaamheden werk ik ook als vormgever van toegepaste kunst. In mijn werk is de driehoek een steeds terugkerend vertrekpunt waarschijnlijk omdat ik op zoek ben naar eenvoud, niet de eenvoud van makkelijk maar iedere keer de verrassing hoe eenvoud toch weer een complex resultaat in zich kan hebben. Ik ben iemand van het grote gebaar en gebruik liever beelden dan taal om mij uit te drukken. Termen als gespiegelde symmetrie, ballans, herhaling en beweging zijn veel terugkerende elementen in mijn werk. Laatst geplaatste opdracht, Airport Eelde 6 meter hoog plastiek van rvs Dans een systematische aaneenschakeling van 6 driehoeken, waar weer 3 paren mee gevormd zijn, die vervolgens als een rythmische dans aan een geschakeld zijn |
![]() |
Henk Rusman Beeldende Kunst is een ruim begrip. Diverse disciplines in diverse stromingen. Ik ben geboeid door geometrische patronen en structuren en streef naar een heldere vormgeving waarbij het om de essentie gaat. Uitgaande van elementaire vormen als : vierkant, cirkel en rechthoek, ontstaan geometrisch-abstracte beelden. De ingreep, of juist de ordening wordt hierbij gehanteerd als creatieve daad. De mogelijkheden van het materiaal probeer ik hierbij zo oorspronkelijk mogelijk te gebruiken. Staal, een materiaal dat geknipt gebogen en gelast kan worden, dit in tegenstelling tot natuursteen, dat breekt bij buigen en in zijn wezen veel meer aardsgebonden is Radiaal structuur op basis van een vierkant Het kunstwerk is opgebouwd uit een reeks van vierkanten die zich volgens een opeenvolgende maatverhouding diagonaal verkleinen of vergroten. De diagonaalmaat van het vierkant is hierbij maatgevend voor het opvolgende vierkant. Materiaal Cor-tenstaal Geschatte afmeting 230/140/140 cm |
Benn Schröer Mijn werk bestaat uit beelden die zich verhouden tot een staande volwassene; groter, kleiner, al dan niet transparant en schijnbaar toegankelijk. Associaties die tijdens de ontwerpfase van invloed zijn geweest en het uiteindelijke beeld mede hebben bepaald zijn onder andere; Pylonen, wachters, het lichaam als poreus volume waarbinnen omgevingsfactoren hun invloed uitoefenen; ademende huid. Het is een gesloten, slechts schijnbaar toegankelijke ruimte, die van een afstand transparant lijkt maar minder doorzichtig wordt naarmate men dichterbij komt en zodoende de kijkhoek ten opzichte van de lagen verandert. Een stapeling, uitgevoerd in hout, een warm, uitnodigend materiaal, waarbij de onderlinge relatie en wederzijdse afhankelijkheid van de verschillende liggers essentieel zijn. Plaats III |
![]() |
![]() |